Dlaczego brzuch nie wraca do formy po porodzie?
Czy warto stosować pasy poporodowe?

6 min czytania

Dlaczego brzuch nie wraca do wcześniejszych rozmiarów, albo dlaczego po 1 ciąży szybko wróciłam do figury…. A teraz nie, co zrobić aby ułatwić sobie to zadanie? Stosować pasy poporodowe, dieta ćwiczenia? Odpowiedź znajdziesz poniżej!

Powodów jest wiele

  1. Wiek! Z każdą ciąża jesteś starsza, Twój metabolizm działa słabiej, pojawiają się często problemy z tarczycą.
  2. Czy Twoja pierwsza ciąża wyglądała tak samo? Często moje pacjentki przyznają tutaj rację, że przy pierwszym dziecku miały czas dbały o zbilansowaną dietę, regularnie ćwiczyły, gdy nastał okres drugiej ciąży – nie było na to czasu zatem powrót do formy będzie dłuższy i trudniejszy.
  3. Duża ilość tkanki tłuszczowej. Niestety ten nasz okrąglutki brzuszek to zwykle duża warta tłuszczu, który możesz zwalczyć zbilansowaną dietą, najlepiej włączyć substancje, które podkręca metabolizm jak cynamon, kurkuma, ocet jabłkowy ( wszystko zależy na co możesz sobie pozwolić przy karmieniu).
  4. Obniżenie narządów – to trudny temat dla wielu kobiet. Fizjologicznie narządy zawsze się odrobinę obniżają, przy większym obniżeniu jest to absolutnie negatywne zjawisko, któremu trzeba przeciwdziałać. Unikaj dźwigania ile się da! Wstawaj przez bok, wykonuj ćwiczenia oddechowe i stosuj pozycję odwrócone! Ponadto pamiętaj o aktywacja mięśni dna miednicy.
  5. Rozejście mięśnia prostego! – To temat rzeka … Nie sprawne, nie funkcjonalne mięśnie brzucha, nie są w stanie odpowiednio reagować na ciśnienie śródbrzuszne i zachować odpowiedniej podpory dla jelit i narządów wewnętrznych. Dlatego trening mięśni brzucha, prawidłowo dobrany do Twoich możliwości i okresu po porodzie jest niesamowicie ważny!
  6. Problemy jelitowe!  – Często zgłaszają się do gabinetu Panie, które czasami kilka lat po porodzie mają niesamowity problem z dużym brzuchem pojawiającym się zwłaszcza po jedzeniu! Odwiedź dietetyka, kup priobiotyk, zadbaj o jelita. Może potrzebujesz odstawić cukier na miesiąc, ograniczyć nabiał, albo wyeliminować z diety substancje na które jesteś uczulona.
  7. Zwróć uwagę na to co jesz! Czasami produkty, które wydaje się nie mają dużo kalorii bo są ” zdrowe ” jak np. sok jabłkowy, zawierają masę cukru, który nie pozwala Ci zrzucić zbędnych kilogramów.
  8. Jeśli nic nie pomoże – zrób badania. Czasami zła praca tarczycy, niski poziom witamin zwłaszcza witaminy D, może sprawić, że Twój metabolizm zwalnia i nie pracuje prawidłowo.

Pasy poporodowe?

Często w wiadomościach prywatnych i gabinecie pytacie mnie czy można je stosować? Jakie pasy wyróżniamy? I czy są takie, które nam nie szkodzą?

Tradycyjne pasy poporodowe:

Nie polecam ich stosować. Pozornie wydaje nam się, że brzuch się zmniejsza jednak tak naprawdę poprzez gwałtowne zwiększenie ciśnienia śródbrzusznego, intensywnie obciążasz mięśnie dna miednicy. Dlaczego? Macice zaraz po porodzie jest nadal bardzo duża. Z tyłu mamy kręgosłup, u góry narządy i przeponę…. Najprostsza droga uciskana przez pas obkurczającej się macicy są mięśnie dna miednicy.

Jednak … ten zły niepolecany pas może być przydatny! Kiedyś miałam pacjentkę, która nie posłuchała fizjoterapeutki i nosiła pas. Jednocześnie miała duże problemy ze zwijaniem się macicy i brakiem wystarczających odchodów poporodowych – pas zdecydowanie pomógł. Pamiętaj! Podobny efekt uzyskasz leżąc na brzuch…co możesz stosować zaraz po porodzie i jest to znacznie korzystniejsze dla Twoich mięśnie dna miednicy!

Jeśli masz bardzo duże rozejście mięśni prostych, przepuklinę – noszenie pasa może być zbawienne! Zwłaszcza jeśli musisz coś podnieść, lub schylić się! Wiadomo! Nie wolno nosić! Tak tak…. Jednak życie nie jest tak łaskawe dla wszystkich kobiet, nie zawsze młode mamy mogą liczyć na pomoc najbliższych…. Jeśli jednak masz taką opcję NIE DZWIGAJ! Noś pas jak najrzadziej!

Noszenie pasa z delikatnym na ciągniecie, przez 3-5 minut dziennie może pobudzić Twój brzuch i pomóc je aktywować – jednak pamiętaj są lepsze rozwiązania np. taping.

Taśmy (tapy )

Świetna alternatywa dla tradycyjnych pasów. Ich zaleta jest to, że nie rozleniwiają pracy mięśni, lecz mobilizują je do pracy. Taśmy przypominają Ci o odpowiedniej pracy brzucha, który przez 9 miesięcy miał inne zadanie!

Pas serola

Jest to w Polsce mało znane rozwiązanie, natomiast bardzo popularne i spotykane we Francji, gdzie po porodzie kobiety ubierają ten pas w celu stabilizacji miednicy, co nie ma większego wpływu na ciśnienia w jakie brzusznej i mięśnie.

Chusta

Przy dużych brzuszkach, zwłaszcza, gdy występuje bolesność rozciąganej skóry delikatne podniesienie brzucha może pomóc. Pamiętajmy, że nie  chodzi o nieprzyjemną kompresje brzucha, która mogłaby być niebezpieczna dla mięśni dna miednicy.

Pas sauna

Jest używany w czasie ćwiczeń. Bardzo polecam! Zwłaszcza w okresie 6 miesięcy po porodzie.. I więcej! Dlaczego? Zwykle wtedy chcemy zgubić bezcenne kilogramy, a ten tani użyteczny pas spokojnie nam w tym pomoże! Nie polecam go jednak osobom z rozejściem mięśnia prostego.

Jak widzisz nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie
Najlepszą odpowiedź uzyskasz u specjalisty, który doradzi Ci jak należy poradzić sobie z problemem i z czego skorzystać!

Pamiętaj! Nie jesteś z tym sama! Wokół Ciebie jest wielu specjalistów, którzy pomogą Ci w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie.
Jeśli masz pytania pisz śmiało!

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Polityka prywatności Ok