Jak oddychać w czasie porodu?

5 min czytania

To jeden z ważniejszych tematów, które szczególnie interesują kobiety w ciąży. Podam Ci kilka wskazówek, które mam nadzieje ułatwią trudny czas porodu. Większość moich pacjentek zwraca uwagę na zbawienną rolę oddechu, który niczym anioł stróż będzie pomagał Ci urodzić. Bardzo ważne aby kobieta w ciąży przygotowała się do tego, nauczyła się oddechu przeponowego aby w czasie porodu efektywnie go wykorzystać.

Jak nauczyć się oddychać do porodu?

Przede wszystkim ważna jest współpraca z wykwalifikowanym fizjoterapeutą, czy położną. W szkołach rodzenia, zajęciach aktywnych dla kobiet w ciąży czy zajęciach indywidualnych z terapeutą nauczysz się jak prawidłowo oddychać. Nie odkładaj tego na ostatnią chwile. Daj sobie trochę czasu, aby opanować prawidłowe oddychanie.

Poród fizjologiczny:

1 okres (rozwieranie się szyjki macicy)

Trwa do kilkunastu godzin zaczyna się od regularnych skurczów macicy do pełnego rozwarcia 10 cm.

Pod wpływem skurczu macicy dochodzi do niedotlenienia, dlatego tak ważne jest oddychanie w tym czasie. Zastanawiałaś się może kiedyś, dlaczego poród jest taki bolesny? Ja tak. Macica rozciąga się przez 9 miesięcy, dlatego ten ból jest praktycznie nie odczuwalny. Natomiast szyjka macicy ma zaledwie kilka godzin, aby zwiększyć rozszerzyć się- stąd miedzy innymi tak duży ból.

ODDECH

W czasie skurczu macica jest obkurczona, dziecko dostaje mniej powietrza, twój płytki oddech dodatkowo zabiera dziecku powietrze. Ważne, abyś była zmobilizowana do aktywnego oddechu. Pamiętaj oddech znacząco zmniejsza odczucia bólowe, warto go wykorzystać w 100 procentach.

Pamiętaj!

  • oddychaj do brzucha,
  • oddychaj spokojnie, głęboko,
  • znajdź najbardziej odpowiedni dla siebie oddech.

Proponowane techniki

Rozpoczyna się skurcz, wyobraź sobie, że wchodzisz na “Kasprowy Wierch” powoli Twój oddech przyspiesza, jednak nadal oddychasz spokojnie i głęboko. W połowie skurczu jesteś na szczycie serce szybciej bije… powoli zwalniasz oddech – wyobrażasz sobie powolne schodzenie w dół. Wizualizacja w czasie skurczu może Ci pomóc zmobilizować siły – przyspieszyć oddech do momentu kulminacyjnego, po czym oddech spowalnia.

Przykładowe ćwiczenie.

  1. Odmierzasz na stoperze czas 60 sekund. Do 30 sekund przyspieszasz oddech, później stopniowo zwalniasz. To samo ćwiczenie wykonujesz dla okresu 45 sekund i 1,5 minuty.
  2. Rozpoczyna się skurcz, do końca trwania napięcia powoli odliczasz 1,2,3,4….do końca jego trwania. Cały czas koncentrujesz się na głębokim oddechu.
  3. Kładziesz dłoń na brzuszku, wyobrażasz sobie swoje dziecko i głęboko oddychasz do brzuszka chcąc przekazać dziecku jak najwięcej powietrza.
  4. Leżąc na plecach wyobrażasz sobie małe piórko na Twoim brzuszku. Z wdechem Twoje piórko podnosi się wraz z brzuszkiem z wydechem opada.

Przerwa miedzy skurczami – to czas Twojego odpoczynku – staraj się nabrać sił!!!

2 okres porodu trwa od pełnego rozwarcia do narodzenia

(oddech na skurczu partym, mięśnie dna miednicy rozluźnione)

1.W czasie parcia weź głęboki wdech (głęboki oddech do brzucha obniża przeponę – tym samym pomaga urodzić) wyobraź sobie, że chcesz wykonać wydech pochwą.

2.Weź głęboki wdech, wyobraź sobie, że zanurzasz się w wodzie i wydech wykonujesz do pochwy.

3.Głęboki wdech do dolnego brzucha, wyobraź sobie, że chcesz “otworzyć dno miednicy”, zrobić miejsce dla swojego malucha i całkowicie rozluźniasz mięśnie krocza.

Przy każdym oddechu rozluźniasz mięśnie krocza, a każde parcie to przesuwanie dziecka w kanale rodnym.

3 okres rodzenie łożyska (5 – 30 minut)

4 okres wczesny połóg zaopatrzenie krocza

NAJWAŻNIEJSZA ZASADA

PAMIĘTAJ

DASZ RADĘ!!!

TYLKO TY MOŻESZ URODZIĆ SWOJE DZIECKO

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Polityka prywatności Ok