Rozstęp mięśni prostych brzucha – czym jest i jak sobie z nim poradzić?

7 min czytania

To istotny problem, który dotyczy wielu kobiet w ciąży i po porodzie. Warto wiedzieć jak rozpoznać rozstęp mięśni prostych brzucha, jakie są objawy i gdzie udać się po pomoc. Szybkie podjęcie rehabilitacji daje najlepsze rezultaty. Zatem zacznijmy od początku…

JAK ROZPOZNAĆ ROZSTĘP MIĘŚNI PROSTYCH BRZUCHA?

Rozstęp mięśni prostych brzucha to rozejście mięśni w obrębię kresy białej(włóknistego pasma biegnącego od końca mostka do spojenia łonowego przez środek brzucha) – często mylone z przepukliną, która jest przerwaniem tkanki w obrębie kresy. Pod koniec ciąży w wyniku wielu czynników, do których należy głównie powiększający się obwód brzucha może dojść do zwiotczenia i poszerzenia kresy białej, która nie zawsze samoistnie wróci po porodzie do wcześniejszej formy.

Zaraz po porodzie każda kobieta powinna zwrócić uwagę na stan i wygląd brzucha . Jeśli pojawią się niepokojące symptomy, wskazana jest konsultacja z położną lub fizjoterapeutą, który zajmuje się tym problemem. Na co zwrócić uwagę?

brzuch wystaje, przypominając brzuch ciążowy (nie zmniejsza się po porodzie),
podczas wykonywania ” brzuszków” brzuch uwypukla się,
w czasie badania palpacyjnego układając palce w linii pępka wydaje Ci się, że masz „dziurę” w brzuchu,
odczuwasz częste, intensywne (wcześniej nie występujące) bóle dolnego odcinka kręgosłupa.
Rozstęp mięśni prostych brzucha można rozpoznać wykonując prosty test. Połóż się na plecach, kończyny dolne powinny być zgięte w stawach biodrowych i kolanowych. Następnie unieś odcinek szyjny i łopatki układając palce dłoni w linii pępka (od końca mostka do spojenia łonowego). Jeśli wyczujesz przerwę między mięśniami powinnaś jak najszybciej zgłosić się do wykwalifikowanego fizjoterapeuty , aby dokładnie zbadał brzuch i rozpocząć terapię. Rozejście mięśni prostych brzucha może być widoczne już w czasie ciąży. Wtedy najlepiej zapytać fizjoterapeutę o ocenę ciążowego brzuszka.

KIEDY MOŻNA SPRAWDZIĆ ROZSTĘP?

Rozejście można sprawdzić jeszcze w ciąży. Wtedy najlepiej wykonać to u fizjoterapeuty, położnej czy lekarza ponieważ nie jest to takie proste. Badanie po porodzie jest łatwiejsze. Pomocny może być dla Ciebie poniższy instruktaż:

Sprawdź rozstęp

PRZYCZYNY I SKUTKI

Istnieje wiele opinii na temat przyczyn rozejścia mięśni. Czynniki predysponujące zostały przedstawione poniżej:

  • ułożenie dziecka, mocno uwypuklony brzuch,
  • ciąża mnoga,
  • liczne porody,
  • ciężarna w wieku powyżej 35 roku życia,
  • wysoka waga dziecka,
  • otyłość,
  • nadmierna praca brzucha w trzecim trymestrze ciąży.
  • zbyt intensywne parcie przy zamkniętej głośni.
  • zbyt słaby i zbyt mocny brzuch(u kobiet trenujących).

Z moich własnych obserwacji wystąpienie rozstępu jest bardzo indywidualne i wiele z poniższych wniosków niestety się nie sprawdza. Czasami kobiety są w początkowej ciąży nie mają dużego brzuszka – a rozejście wystąpi, bywa też odwrotnie brzuch jest ogromny a rozejścia brak. Taka sama sytuacja jeśli chodzi o inne czynniki ryzyka. Jedno jest pewne – rozejścia nie trzeba się bać! Jest to naturalna konsekwencja ciąży, jednak nadal niedostatecznie poznana.

Czy rozstęp mięśni prostych brzucha poza efektem „kosmetycznym” powoduje jakieś powikłania?

Samo rozejście mięśni nie powoduje bólu, jednak funkcja rozciągniętych mięśni przedniej ściany brzucha zostaje upośledzona. W wyniku nadmiernego zwiotczenia kresy białej może dojść do przepukliny. Aby temu zapobiec wskazane jest podjęcie jak najszybciej terapii, która obejmuje ćwiczenia wzmacniające mięśnie głębokie, terapię manualną, taping oraz profilaktykę (unikanie czynności niewskazanych, aby nie powiększać rozejścia).

Podjęcie szybkiej terapii daje bardzo dobre efekty- najlepsze rezultaty widoczne są w czasie połogu, jednak do 6 miesięcy po porodzie efekty także są zadowalające. Zasada jest prosta – im szybciej podjęta terapia, tym lepiej. Jednak zawsze, bez względu na to jak dawno pojawił się rozstęp mięśni prostych brzucha, warto wzmocnić mięśnie głębokie: mięsień poprzeczny i mięśnie dna miednicy co poprawi stan brzucha. Przy bardzo dużych rozejściach niestety ostatecznością jest operacja chirurgiczna.

Bardzo ważne, aby zaraz po porodzie skontaktować się z wykwalifikowanym terapeutą jeśli zauważysz niepokojące objawy. Szybko podjęta terapia przynosi bardzo dobre efekty. Ponadto wskazane jest ograniczać czynności angażujące tłocznie brzuszną oraz pracę mięśni skośnych. Istotne jest również prawidłowe wstawanie z łóżka „przez bok”. Pacjentka powinna unikać wszelkich ćwiczeń i czynności które powodują unoszenie się brzucha ponieważ to może pogorszyć jej stan.

Rozejście mięśni prostych brzucha można skutecznie rehabilitować, jednak wymaga to świadomości naszego ciała i zdrowia oraz podjęcia działań jak najszybciej. Warto zadbać o brzuch po ciąży aby zapobiec nieprzyjemnym konsekwencjom.

JAK WYGLĄDA TERAPIA?

Terapia obejmuje

  • naukę oraz dobór indywidualnych ćwiczeń
  • terapię manualną
  • taping
  • naukę prawidłowej postawy i zmianę codziennych nawyków w celu osiągnięcia szybszych efektów rehabilitacji.
  • konspekt z ćwiczeniami dostosowanymi dla osób z rozejściem mięśnia prostego.

Celem terapii jest:

  • zmniejszenie lub zlikwidowanie rozejścia mięśnia prostego
  • opracowanie blizny po cesarskim cięciu
  • zmniejszenie obwodu brzucha
  • poprawa postawy ciała

Kiedy powinnaś zgłosić się na terapię?
Pierwsza wizyta z terapeutą zalecana jest jeszcze w połogu, jednak terapia jest również wskazana dla kobiet po dłuższym okresie po porodzie nawet kilku letnim.

AKTYWNOŚĆ PO PORODZIE

Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj http://www.roksanakryk.pl/blog/2017/05/25/pytanie-do-fizjoterapeutki-kiedy-rozpoczac-aktywnosc-po-porodzie/

Poniżej przedstawiam Ci bezpieczne ćwiczenia, które możesz wykorzystać podczas powrotu do formy po porodzie.

Ćwiczenia w leżeniu na plecach

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Polityka prywatności.
I Accept

Ćwiczenia na boku

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Polityka prywatności.
I Accept

Pamiętaj uniwersalne ćwiczenia nigdy nie zastąpią profesjonalnej wizyty u fizjoterapeuty, na której dokładnie nauczysz się jak powinny pracować Twoje mięśnie brzucha.

Oprócz terapii z fizjoterapeutą i indywidualnych ćwiczeń w domu, możesz skorzystać z zajęć grupowych przeznaczonych dla kobiet z rozejściem mięśnia prostego. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak wyglądają takie zajęcia możesz przeczytać o tym tutaj

http://www.roksanakryk.pl/mama-i-dziecko-cwiczenia-dla-dwojga.

Jeśli czytasz ten artykuł zapewne spotkałaś się z tym problemem. Życzę wiele cierpliwości oraz determinacji z codziennych systematycznych ćwiczeniach.

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Polityka prywatności Ok